Trend 2022

ЛИЛАВА МАНИЯ
Как лилавото революционизира науката и модата
През 1856 г. 18-годишният британски студент Уилям Пъркин изследва, за да намери лек за малария. Случайно той открива първото изкуствено анилиново багрило, което нарича маувен. За негова изненада, това производно създава блестящ лилав цвят върху коприната. Дотогава багрилата от естествени вещества, като минерали или растителни и животински екстракти, са били използвани за оцветяване на предмети, стени и дрехи.
Откритието на Пъркин за производството на синтетична боя било революционно. Не само за багрилната индустрия, но и за областите на медицината, парфюмерията, хранителната и фотографията. Неговата лилава боя била толкова успешна, че той изоставя обучението си по химия и създава собствен бизнес като производител на бои.

Mauve, френското наименование на дивия лилав цвят, превзема модните салони в Лондон и Париж като. Пъркинс и неговият Mauve оставят своя отпечатък. През 1906 г. 66-годишният сър Уилям Пъркин отива в Ню Йорк на празничен банкет, организиран от известни учени. В знак на почит и уважение всички гости от мъжки пол се появили облечени в черни сака и лилави папийонки. В чест на този, който създава лилавия цвят и разтърси с него целия моден свят.

Триумфалното шествие на пурпура започва с боядисана копринена кърпа. Всъщност Пъркин просто е искал да се наслади на цвета, но открива, че нюансът на платното е удивително устойчив във времето. Идеята за масово производство на лилаво е узряла. През 1857 г. първите копринени тъкани са боядисани в лилаво. Mauveine се предлага на пазара под имената Aniline Purple и Tyrian Purple.

През 1858 г. откритието: кралица Виктория носи лилаво кадифе на сватбата на дъщеря си, а императрица Евгения от Франция, съпруга на Наполеон III, тогава най-влиятелната жена в света на модата, открива, че лилавото пасва на цвета на очите й. Манията за Mauve продължава до 1861 г.
След успеха на Пъркин процесът на производство на лилаво се копира в цяла Европа и се използва за производството на други нюанси, които отговарят на последните модни тенденции.

През златните години на 20-те години на миналия век цветът идва на мода. Рокли и ризи с презрамки тип спагети в стил Kiki de Montparnasse или Josephine Baker. Коко Шанел е пионер на революционната дамска мода.

Лилавият нюанс винаги ще бъде свързван и с лилавия гащеризон, въплъщаващ политическо послание, цветът на феминисткото движение в мъжкото облекло.

През 1999/ 2000 лилавото се завръща в света на модата. Маркетингови групи, състоящи се от международни цветови дизайнери, хора от рекламата и маркетинга, работят заедно. Те решават кои цветове са модерни и актуални след проведени проучвания и експертни мнения. Освен това има хора, икони и инфлуенсъри от една епоха, които винаги са избирали цветовете на модата и ще продължат да го правят. Не винаги е предвидимо.
„Обикновените жени винаги се утешават. Някои го правят, като се обличат в сантиментални цветове. Никога не вярвайте на жена, която носи лилаво, независимо от възрастта й, и никога не вярвайте на жена над тридесет и пет години, която обича розовите панделки. Това винаги говори нещо за миналото."
Оскар Уайлд, от "Портретът на Дориан Грей", 1891 г
https://de.wikipedia.org/wiki/William_Henry_Perkin
https://www.youtube.com/watch?v=cuAF_3XFYDc
https://hallespektrum.de/nachrichten/bildung/schon-gewusst-fluch-und-segen-der-chemiefarben/365166/
https://theamericanscholar.org/how-mauve-was-her-garment/
https://de.wikipedia.org/wiki/Violett
Trendfarbe Lila (Archiv) (deutschlandfunkkultur.de)
Съвет за книгата: Лилаво - как един цвят промени света от Саймън Гарфийлд


Дипломиран дизайнер Сабине Хофнер и майстор живописец Патрик Ламола
... и двете харесват ръчното боядисване на гащеризоните в лилаво.